Hanmoosadojang tillhör...

 International Jangmookido Federation Jangmookido Sweden

 JANGMOOKIDO


JANGMOOKIDO  är en elegant och kraftfull  Koreansk vapenart och kampsport som härstammar från den antika konsten att bemästra, den koreanska långa bambu staven - Bhong, som påminner mycket om både japansk (bostav) och kinesisk stavteknik.  Jangmookido är en familje kampidrott där barn, vuxna och föräldrar kan träna, utvecklas och ha kul tillsammans utan några barriärer.
Därför är Jangmookido en unik kampsport som har utvecklas från de anrika Koreanska elitkrigare klassen som ägnade sitt liv till studier av kampsport och skydd och försvar av moder landet. Jangmookido tekniker och rörelser är vackra, flytande och dynamiska, med en balans av hastighet, kraft och noggrannhet men har ett tydligt dödligt syfte.


Jangmookido är en form
av kroppsligt arbete där du får möjlighet att utveckla dig själv, din personlighet och din fysik. Även om Jangmookido är en dynamisk och kraftfull kampsport, så är den en lugnande träningsform som stärker leder, muskler och mental kraft korrekt. 


De 5 principerna av Jangmookido:
Jangmookido är en omfattande kampsport med spektakulära kamptekniker, där alla i familjen kan träna tillsammans utan några barriärer. Inlärningsprocessen bygger på de 5 principerna: Kibondonjak, Hyung, Ki Bub, Dae Ryun och Bägi. Varje träningsprincip har ett speciellt syfte för att utveckla Jangmookido ut mentalt, fysiskt och spirituellt.
 
Kibondonjak  - Grundläggande tekniker, dom kan tränas ensam och i grupp och är din guide till att hitta rätt balans och styrka i din kropp och vapen teknik. Vi lär ut  Kibon Jase -  ställningar,  Kibon chigi - attacker  och  Kibon maki - blockeringar samt Kibon ro Bub - förflyttningar. Man lär sig även stav rotationer som heter Dol Ri Ki på Koreanska.

Hyung  - Rörelsemönster är en träningsmetod som har utarbetat för att du individuellt ska kunna träna metoder för anfall och försvar. Rörelsemönster lär dig att röra dig som en (martial artist) och förbättra balans, koncentration, andning, rytm och fokus samt kraft i kampteknikerna. För att verkligen förstå och lära in ett mönster så måste man träna dem tusentals gånger. 

 Ki Bub - Meditation både sittande och i rörelse, utan och med vapen. Ki Bub träningen hjälper dig att kontrollera och stärka kroppen, reglera och kontrollera din andning och lugnar sinnet. Syftet med andningen i Jangmookido är inte bara att förbättra hälsan utan också kunna förstå kampfärdigheterna inre väsen. 

Dae Ryun - Kamp eller sparring är en träningsmetod där du får pröva dina färdigheter mot en verklig motståndare. Det främjar tajming, känsla för distans, effektivitet i kamptekniker, kampanda, uthållerhet, tuffhet och flexibilitet. 

Bägi - Hugg mot mål  eller hugg tester är Jangmookido i praktiken och kräver att man har en stark mental fokus. Du behöver både vapen och kroppskontroll, snabbhet, balans, precision och koordination för att bli en riktig  hugg mästare!      

 
Som nybörjare kommer du få  bemästra konsten att släcka ljus - Cheot Bul Kkeugi